Starbucks اولین تلاش خود را در زمینه فناوری web3 با راه اندازی Starbucks Odyssey در اواخر سال جاری اعلام کرد. موجودیت قهوه به دیگر نام های تجاری بزرگ در اکوسیستم وب 3 که به سرعت در حال رشد است می پیوندد.
برنامه موفقیت آمیز وفاداری Starbucks Rewards با یک پلت فرم NFT ترکیب شده است تا یک تجربه جدید برای مشتری ایجاد کند. اکنون، کاربران میتوانند داراییهای دیجیتالی را هم کسب کنند و هم بخرند که تجربهها و پاداشهای انحصاری را باز میکند.
علاوه بر این، مشتریان می توانند NFT های نسخه محدود را در بازار خریداری کنند. اینها قابل معامله هستند، بنابراین برای خرید آنها نیازی به ارز دیجیتال یا کیف پول ندارید. لیست انتظار در 12 سپتامبر 2022 باز شد.
Starbucks یک تجربه web3 برای اعضای خود ایجاد می کند
این شرکت قبلاً برنامه های web3 خود را به سرمایه گذاران معرفی کرده بود. این شرکت گفت که بر این باور است که این تجربه جدید بر اساس مدل فعلی جوایز استارباکس ساخته میشود، جایی که مشتریان امروزی «ستارههایی» کسب میکنند، که میتوان آنها را با مزایایی مانند نوشیدنی رایگان مبادله کرد.
هدف Starbucks Odyssey این است که طرفداران هاردکور بتوانند طیف وسیع تری از مزایا را کسب کنند و در عین حال جامعه را نیز تقویت کنند. هر NFT به امتیازهایی مرتبط است که ممکن است برای به دست آوردن امتیازات مختلف خرج شود. اینها شامل جلسات تهیه مارتینی اسپرسو و سفر به مزرعه قهوه کاستاریکا است.
این شرکت، آدام براتمن، طراح سیستم Mobile Order & Pay و اپلیکیشن Starbucks را به عنوان مشاور برای ساخت این پروژه استخدام کرد. اکنون یکی از بنیانگذاران Forum3، یک استارت آپ وفاداری وب 3، تیم براتمن در کنار تیم های بازاریابی، وفاداری و فناوری خود، روی اودیسه استارباکس کار کرد.
این شرکت چند سالی است که در حال بررسی فناوری های بلاک چین بوده است، اما تنها حدود شش ماه است که روی این پروژه کار می کند. این شرکت می خواست در این فضا مشارکت کند، اما نه به عنوان یک پروژه جانبی “بدلکاری” که بسیاری از شرکت ها انجام می دهند. شرکت نمی خواست به سادگی از فناوری جدید استفاده کند. می خواست راهی برای استفاده از آن بیابد که کسب و کارش را بهبود بخشد و برنامه وفاداری اش را رشد دهد.
این شرکت انتخاب کرده است که NFT ها را به مجوزهایی تبدیل کند که به شما امکان دسترسی به این جامعه دیجیتال را می دهد. با این حال، به عمد فناوری پشت این تجربه را مبهم می کند تا مخاطبان گسترده تری – از جمله افراد غیر فنی – را به پلتفرم web3 جذب کند.
با ادغام در اکوسیستم جوایز استارباکس و ایجاد تجربه در قهوه، ارتباط و جامعه، ما به گونهای متفاوت از هر برند دیگری وارد فضای Web3 میشویم و در عین حال ارتباط اعضای خود با استارباکس را عمیقتر میکنیم. […] چشم انداز ما این است که مکانی را ایجاد کنیم که در آن جامعه دیجیتالی ما بتواند با قهوه دور هم جمع شود، در تجربیات همه جانبه شرکت کند و میراث و آینده استارباکس را جشن بگیرد.
بردی برویر، استارباکس EVP، و مدیر ارشد بازاریابی
اعضای Starbucks Rewards برای تعامل با تجربه Odyssey شرکت، باید از اعتبار برنامه وفاداری موجود خود برای ورود به برنامه وب استفاده کنند.
برنامه پاداش چگونه کار خواهد کرد؟
پس از اجرای برنامه، مشتریان می توانند با فعالیت های «سفرهای» ارائه شده توسط استارباکس درگیر شوند. این سفرها بازیها یا چالشهای تعاملی هستند که برای تعمیق دانش آنها از برند یا خود قهوه طراحی شدهاند.
اعضایی که این سفرها را تکمیل میکنند، واجد شرایط جمعآوری مجموعههای دیجیتال اولیه در قالب NFT (توکنهای غیرقابل تعویض) خواهند بود. از سوی دیگر، Starbucks Odyssey زبان فنی را با کلمه “journey stamps” جایگزین می کند که اشیاء NFT هستند.
مجموعه ای از NFT ها برای خرید در برنامه وب Starbucks Odyessy در دسترس خواهد بود، که روی دستگاه های تلفن همراه نیز کار می کند. این NFT ها با استفاده از کارت اعتباری یا بدهی خریداری می شوند – کیف پول رمزنگاری مورد نیاز نیست.
این شرکت معتقد است که ساده کردن تجربه web3 آن را برای مصرف کنندگان قابل دسترس تر می کند. آنها همچنین تراکنش ها را با کارمزد اضافی پیچیده نمی کنند – در عوض، قیمت یکپارچه را ارائه می دهند.
این شرکت هنوز تصمیم نگرفته است که NFT هایش چه قیمتی دارند یا در زمان راه اندازی چه تعداد در دسترس خواهند بود و جزئیات هنوز در حال بررسی است.
با این حال، «تمبر»های مختلف (NFT) بر اساس کمیاب بودنشان، دارای ارزش امتیازی هستند. آنها را می توان در میان اعضای Starbucks Odyessy در بازار خریداری یا فروخت و مالکیت آن بر روی بلاک چین تضمین شده است.
برای ایجاد آثار هنری NFT، این شرکت با هنرمندان خارجی کار می کند. بخشی از آنچه ما از فروش این مجموعههای با نسخه محدود به دست میآوریم، صرف اهداف پشتیبانی میشود که توسط کارمندان و مشتریان ما انتخاب شدهاند. جمعآوری تمبر به اعضا امکان میدهد امتیاز کسب کنند که مزایای انحصاری را باز میکند.
مزایای ادیسه استارباکس
کسانی که امتیاز بیشتری دارند، شانس بیشتری برای دعوت به رویدادهای ویژه در استارباکس رزرو روستری یا کسب یک سفر به مزرعه قهوه Hacienda Alsacia دارند. بهترین جوایز به کسانی تعلق می گیرد که NFT خریداری می کنند، در حالی که سایر کاربران ممکن است بسته به تعداد امتیازشان همچنان از مزایایی برخوردار شوند.

برای مثال، یک NFT حمایتشده، ممکن است کل بسته سفر و تور مزرعه را ارائه دهد، در حالی که یک NFT کسب شده میتواند به سادگی سفر با پروازها و هتلها را به کاربر بدهد. البته این شرکت هنوز هیچ تصمیم رسمی در این زمینه نگرفته است.
ورود به دنیای وب 3 برای شرکتی منطقی است که همیشه از فناوری های جدید بهره برده و آنها را در دسترس مصرف کنندگان قرار داده است. در سالهای گذشته، این نهاد Wi-Fi را در فروشگاههای خود معرفی کرد تا مشتریان را تشویق کند که زمان بیشتری را در طول بازدیدها صرف کنند.
معرفی آن همچنین سال ها قبل از رایج شدن Apple Pay به محبوبیت مفهوم کیف پول موبایل کمک کرد. همچنین مقدمات سفارش تلفن همراه را قبل از شیوع کووید فراهم کرد، زمانی که سایر رستورانهای زنجیرهای شروع به پذیرش آن کردند.
بسیاری از مشاغل با این انتقاد مواجه می شوند که ورود آنها به بازار وب 3 صرفاً یک ترفند بازاریابی است، نه چیزی که واقعاً به آن متعهد هستند. استارباکس این موضوع را انکار میکند، اما تنها زمان نشان میدهد که واقعاً چقدر سرمایهگذاری کردهاند.